Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Thomas: "O matce jsem se nesměl ani zmínit!"

Protesty proti praktikám norského Barnevernetu přiměly mnoho lidí sdílet své zkušenosti s touto službou. Níže příběh Thomase, který vše jako dítě zažil na vlastní kůži.

"Jsem Angličan, ale žil jsem v Norsku do svých 14 let," začíná své vyprávění nyní už dospělý Thomas Sutherland o norských praktikách, z nichž má dodnes psychické problémy a musí se léčit. "Rád bych sdílel svou zkušenost s ostatními, protože věřím, že by můj příběh mohl pomoci ostatním rodinám, které si musí procházet podobnou situací. Vůbec mi totiž nejde na rozum, jak může chtít stát prosazovat takovou věc, jakou je odejmutí dítěte od milujících rodičů a rodiny, místo toho, aby jim pomohl. Moc dobře totiž z vlastní zkušenosti vím, jak se všechny ty děti cítí: nechtěné, zmatené a osamocené."

Je toho prý opravdu hodně, co by chtěl k tématu říct, převažuje v něm ale hlavně zmatek: "Existuje tolik dobrých Norů, ale myslím, že mnoho z nich jednoduše nedokáže vidět věci z perspektivy jiné kultury," snaží se shrnout své pocity a dále přibližuje svůj příběh.

"Moji rodiče se rozvedli v Norsku. K mamince se během soudních bitev chovali extrémně nefér, asi proto, že se nesžila s norskou kulturou  tolik , jako můj otec, který i nade mnou vyhrál opatrovnictví. Posléze mi od 6 do 14 vůbec nebylo dovoleno jakkoliv se vídat s mou matkou. Otec se krátce po soudu znovu oženil, vzal si rodilou Norku a byl jsem nucen být tak "norský", jak to jen šlo. Nebylo mi dovoleno mluvit o matce a ani jsem nesměl mluvit s otcem anglicky atd. Bránil jsem se tomu, ale přineslo to jen psychické týrání doma a ve škole nálepku problémového dítěte. V jednu chvíli mi dokonce řekli, že jen rostu pro kriminál.

Jednoho dne, když mi bylo 14, mi řekli, abych se rozhodl, že mě buď pošlou na druhý konec země do "zvláštní" školy nebo mám žít s mě v tu dobu už odcizenou matkou, jíž jsem od svých 6 let neviděl. Hned druhý den ráno jsem za ní letěl do Anglie. Všechno tohle způsobilo obrovské trauma jak mně, tak mé mamince a jen díky nedávno absolvované terapii, jsem schopný se k tomuto období svého života vrátit.

Včera jsem viděl jeden norský dokument pojednávající o případu, kdy stát rozhodl, že prarodiče nejsou schopni starat se o vlastní vnouče - a to ne kvůli jejich rodičovským schopnostem, jen kvůli tomu, že nesouhlasili s rozhodnutím soudu, že matka dítěte není schopná postarat se o svou dceru. Nechápu! Nechápu, proč soudy raději vidí dítě trpět než by přiznaly chybu.

Ke svému dopisu jsem i přiložil zprávu, kterou napsal můj učitel do školy v Anglii. Zde byli zprávou zděšeni, prý nikdy neviděli tak neprofesionální a ponižující zprávu od jiného učitele a nedokázali pochopit, proč se nikdo ani nesnažil pochopit, co je příčinou mého chování. Zpráva ze školy je úplně nesmyslná. Žádné hodnocení, žádné zamyšlení se nad silnými a slabými stránkami, jen trochu víc rozvedené "toto dítě je zlobivé a naprosto k ničemu". Přesto se v Anglii několika jedincům podařilo vzkřísit ve mně naději a já byl pak schopen dokončit střední školu a dokonce získat i univerzitní titul.

A aby měl dort třešničku dodávám, že se dokonce norská vláda snažila předvést mou matku před soud za to, že neplatí přídavky na dítě, a to i když jsem s ní žil v Anglii - přiložil jsem i odpověď právníků norskému soudu."

Thomas by moc rád jakkoliv pomohl, uvědomuje si totiž, že musí být mnoho dalších případů, kdy systém ochrany dětí vyloženě selhal. "Zveřejnňováním našich příběhů snad dokážeme vytvořit určitou formu tlaku na vládu. Opravdu mi láme srdce číst o všech těch rodinách a vidět jiné děti trpět kvůli nějaké etnocentrické ideologii. O Norsku by se dalo říct tolik krásných věcí! Ale stát v tomto dělá opravdu velké škody, proto si upřímně myslím, že by to měli změnit."

 

Psáno pro: http://www.stopbarnevernet.com/stories

 

Autor: Jitka Fialová | pondělí 8.6.2015 10:28 | karma článku: 33,76 | přečteno: 2078x
  • Další články autora

Jitka Fialová

Nemít na benzín nevadí, nemít na jídlo nevadí, nemít vložky – jooo, to vadí

Za menstruační potřeby dám měsíčně zhruba 150 korun, za zálohu na elektřinu od září 5500 Kč. Z toho mi jednoduchou matematikou vychází, že Pirátům hrabe.

17.8.2022 v 17:26 | Karma: 45,73 | Přečteno: 9617x | Diskuse| Společnost

Jitka Fialová

Češtinářka hlavně selhala jako profesionální pedagog

Souhlasím s výpovědí pro kolegyni učitelku Martinu Bednářovou z Prahy 6. Selhala v tom hlavním, učit děti přemýšlet a být v tomto nezávislý profesionál.

18.4.2022 v 15:16 | Karma: 43,74 | Přečteno: 12184x | Diskuse| Společnost

Jitka Fialová

Hoaxy o vlastizrádných europoslancích

Jako mor se internetem šíří zaručené informace o tom, jak hned 12 europoslanců hlasovalo pro uvalení sankcí na ČR za nepřijímání migrantů. Pravda je ale úplně někde jinde.

12.7.2017 v 11:33 | Karma: 31,57 | Přečteno: 7435x | Diskuse| Politika

Jitka Fialová

Aktuální zprávy z Norska – 2 zachráněné děti a nespočet dalších v ohrožení

Kdo sleduje dění v Norsku ohledně barnevernetu, musí si připadat jak na pěší túře mezi fjordy - v zimě, kdy je světlo vzácnost. Podobné bude i mé aktuální zpravodajství.

7.11.2016 v 11:07 | Karma: 30,41 | Přečteno: 1678x | Diskuse| Společnost

Jitka Fialová

Konec stáčených kilometrů v Čechách?

Dělá ČR něco proti podvodům se stáčenými kilometry? Řeší se tato problematika na úrovni EU? ANO a velmi intenzivně.

18.10.2016 v 11:31 | Karma: 17,01 | Přečteno: 709x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3038x
Holka ze vsi.